Mäntsälän koulut – upeat olosuhteet laadukkaaseen oppimiseen

Mistä oppilaita? 2010-luvun alussa Mäntsälässä syntyi vuosittain lähes 300 lasta. Viime vuosi oli jo neljäs, jolloin meillä syntyi reilusti alle 200 lasta. Kouluihimme jää nopeassa tahdissa 500 tyhjää oppilaspaikkaa. Nyt on aika hyödyntää Mäntsälän markkinoinnissa huikean upeita koulujamme ja niissä annettavaa tasokasta opetusta.

Mäntsälän kunnan kasvatus- ja sivistyslautakunnan puheenjohtajana olen päässyt moneen ainutlaatuiseen tilaisuuteen otettaessa kunnan uusia kouluja käyttöön. Oppilaat, opettajat ja rehtorit ovat iloinneet ja esittäneet mieleen jääviä esityksiä koulujen harjannostajaisissa ja vihkiäisissä.

Kunta on tehnyt valtavan panostuksen lapsiin ja nuoriin rakentamalla viimeisen reilun
vuosikymmenen aikana modernin ja innovatiivisen koko kunnan kattavan kouluverkoston.

1. Saaren koulu on syksyllä 2013 toimintansa aloittanut neljän kylän yhteinen noin sadan oppilaan koulu. Koulun yhteydessä on Saaren päiväkoti.
  2. Sälinkäällä aloitti toimintansa uusi n. 110 oppilaan koulu syksyllä 2019. Koulun alueella on aikanaan ollut 7 alakoulua. Koulun yhteydessä on Sälinkään päiväkoti.
  3. Nummisten koulu on 2013 valmistunut n. 150 oppilaan koulu. Koulun yhteydessä on
    Nummisten päiväkoti.
  4. Hyökänummen upea uusi koulurakennus valmistui vuonna 2018. Tilaa koulussa on yli 400 oppilaalle, mutta nyt siellä on vajaat 200 oppilasta. Koulun yhteydessä toimii
    Hyökänummen päiväkoti.
  5. Ehnroosin koulu on valmistumassa. Vanha perinteinen koulu saa uudet tilat vuonna 2021. Oppilaita n. 500. Hintaakin tulee noin 17 milj. €
  6. Riihenmäen yhtenäiskoulu valmistui 2017. Oppilaita n. 700
  7. Mäntsälän lukion vuonna 2007 valmistuneet tilat ovat viihtyisät ja hyvin varustellut.

Muut koulut ovat vanhempia. Nekin ovat pääosin kunnossa, vaikka tietysti vanhoissa kouluissa on peruskorjaustarvetta. Vain Myllymäen koulun sisäilmaongelmat ovat sitä luokkaa, että koulun korjaaminen on vaikeaa.

Vielä tilastoa. Syntyvyys Mäntsälässä:
• 2012 287 lasta, • 2013 251 lasta, • 2014 277 lasta, • 2015 250 lasta, • 2016 252 lasta, • 2017 192 lasta, • 2018 173 lasta, • 2019 174 lasta, • 2020 182 lasta

Kysymykseen ”Mistä Oppilaita?” tarvitaan hyvien koulujen lisäksi tietysti hyvä asuntotarjonta, erinomaiset palvelut lapsiperheille ja ajattelisin, että vetovoiman lisääjinä voisi jatkossa harkita yli 5-vuotiaiden maksutonta varhaiskasvatusta ja/tai kotihoidon kuntalisän maksamista alle 1-vuotiaista lapsista.

Hannu Heikkilä
Mäntsälän kasvatus- ja sivistyslautakunnan puheenjohtaja