Marjaana Mannisen Mäntsälä on ihmisen kokoinen asuinpaikka

Marjaana Manninen on tullut Mäntsälässä tutuksi sekä pitkäaikaisena Ehnroosin koulun ja lukion kotitalouden opettajana että myöhemmin kunnanvaltuutettuna. Vuodesta 2008 lähtien hän on ollut valtuustossa kaksi kertaa varsinaisena jäsenenä ja kerran varalla. Nykyisessä työssään Opetushallituksessa Marjaana vastaa koko Suomen kotitalousopetuksesta, kuluttajakasvatuksesta ja kouluruokailusta. Äitiyslomalla aloitettuihin johtamisopintoihin sisältyi strategiakehitystyötä, jonka aikana hän perehtyi perusteellisesti Mäntsälän kouluverkkoon tehden paikallisia vierailuja kaikilla kouluilla. Marjaanalla voidaankin perustellusti todeta olevan erittäin laaja-alaista näkemystä ja kokemusta koulumaailman eri osa-alueilta.

Mäntsälässä Marjaana on perheineen asunut jo 31 vuotta. Kiuruvedeltä lähtöisin olevan savolaistytön tie kulki ensin isän työn perässä Turun saaristoon. Kouluvuosien jälkeen hän lähti töihin risteilylaivalle Itämerelle ja hetken aikaa tuli asuttua myös Tukholmassa. Marjaanan haaveissa oli ollut hammaslääkärin ammatti, mutta laivalla iski kipinä kotitalousopettajan uraan ja hän pääsikin opiskelemaan kasvatustieteitä Helsingin yliopistoon. Helsingissä saman katon alla asui jo myös puoliso Jukka. Opiskelujen loppuvaiheissa pariskunta etsi isompaa asuntoa ja Mäntsälään päädyttiin, koska sekä asuntojen hinnat että matka Helsinkiin olivat kohtuullisia.

Miten päädyit mukaan kuntapolitiikkaan ja miksi puolueeksi valikoitui Kokoomus?

– Sysäys lähteä mukaan kuntapolitiikkaan tuli, kun omien lasteni ollessa koulussa kielten opiskelun vaihtoehtoja Mäntsälässä rajattiin. Halusin lähteä vaikuttamaan ja turvaamaan oppilaiden oikeuksia.

– Isäni oli Turussa töissä Paasikivi-opistolla ja tavallaan voisikin sanoa, että putosin Kokoomus-pataan jo nuorena. Minulle on tärkeää, että Kokoomus on sivistyspuolue, joka katsoo aina tulevaisuuteen. Kansainvälisyys ja toivoa täynnä oleva asenne miellyttävät.

Millainen Mäntsälä on asuinpaikkana? Mitä vahvuuksia näet ja mitä kehitettävää meillä on?

– Mäntsälä on hyvä ja turvallinen, ihmisen kokoinen asuinpaikka. Tämä on myös kylien ja kyläkoulujen kunta. Vahvuutemme löytyy siitä, että täällä on mahdollisuus monenlaiseen asumiseen. Sijaitsemme hyvien kulkuyhteyksien varrella Uudellamaalla, joka on kokonaisuutena kasvava ja tästä kasvusta meidänkin pitää päästä osalliseksi.

– Pidän tärkeänä, että pienten lasten koulumatkojen pituudet pysyvät kohtuullisina. Yhteistä tekemistä pitää vahvistaa seuroja ja yhdistyksiä tukemalla. Myös keskustan ympäristön kehitystä on jatkettava.

Minkä vuoksi sinusta tulisi erinomainen kuntapäättäjä seuraavalle valtuustokaudelle?

– Olen oikeudenmukainen ja rohkea arjen hallinnan ammattilainen. Pystyn luomaan asioista kokonaiskuvan nopeasti. Kysyn ja kyseenalaistan, mutta en yksisilmäisesti. En halua jäädä kiinni ongelmiin, vaan etsiä ratkaisuja ja viedä asioita eteenpäin.

– Minulla ei ole omaa agendaa, vaan haluan aidosti tehdä töitä kuntalaisten parhaaksi. Kuntalainen voi hyvin kun kunta voi hyvin, ja tähän tarvitaan paitsi kestävää taloutta, myös kestävää ympäristöä ja kulttuuria.

Marjaanaa voit äänestää kuntavaaleissa numerolla 52