Miten Mäntsälä näyttäytyy uusille asukkaille?

Luonnonläheisyys, hyvät harrastus- ja urheilumahdollisuudet sekä kattavat palvelut – niistä on Mäntsälä tehty! Paikka on kaukana kaupungin hälystä, mutta samalla hyvien kulkuyhteyksien päässä pääkaupunkiseudusta. Mäntsälässä on myös melko hyvin tarjolla kunnan kaavoittamia tontteja. Täältä käsin voisi vaikka opiskella tai käydä töissä Helsingissä ja silti asua maaseudun rauhassa. Elinkeinoelämä näyttää vireältä ja uusia työpaikkoja luovalta. Yleissilmäyksellä kunnan vetovoimaisuuden ulkoiset merkit näyttävät toteutuvan hyvin.

Tämä vetovoimaisuus joutui kuitenkin syksyllä testiin, kun eräs nelihenkinen lapsiperhe suuntasi katseensa pääkaupunkiseudun tarjoamiin työmahdollisuuksiin. Heillä oli toiveenaan asettua asumaan pääkaupunkiseudun tuntumaan johonkin Keski-Uudenmaan kunnista. Kävi kuitenkin niin, että heidän talonsa toiselta paikkakunnalta myytiin nopeasti.

Tämä tilanne edellytti tulevalta kotikunnalta kykyä nopeaan reagointiin. Heidän kertomansa mukaan Mäntsälässä ei tuolloin ollut vapaana riittävän isoja vuokra-asuntoja lapsiperheen tarpeisiin, eikä lasten päivähoitopaikkaa pystytty lupaamaan varmuudella heti alkavaksi. Lisäksi kuntamme tontit tuntuivat pieniltä satsattavaksi rakennusprojektiin, kun otetaan huomioon etäisyys pääkaupunkiseudusta.

Ainutlaatuisen hienosti oli kuitenkin hoidettu tonttien kokonaiskustannusarvioiden erittely ja laskelmat, mikä helpottaa huomattavasti talonrakennusprojektia. Lapsiperhe päätyi muuttamaan Nurmijärvelle, koska sieltä väliaikainen asunto ja päivähoitopaikat järjestyivät hetkessä.

Jos haluamme kuntaamme lisää asukkaita, meidän olisi hyvä kyetä arvioimaan ihmisten toiveita ja tarpeita hahmottamalla tulevia muutostrendejä ja olla siten ikään kuin askeleen edellä. Tämä tarkoittaisi esimerkiksi ennakoivaa ja monipuolista tonttivalikoimaa ja kykyä ennakoida päivähoitopaikkojen kysynnän muutoksia. Kyse on kait yhteisestä tulevaisuusnäkymästä.

Jotta nuo tavoitteet toteutuisivat niin voisiko ajatella, että vastaisimme yhteiskunnan muutoksiin luomalla riittävät ennustemallit ja tulevaisuuden asukasprofiilit, jotka ohjaisivat tekemisemme suuntaa. Vetovoimaisuuden kannalta yksi keskeinen seikka onkin mahdollistaa uusien asukkaiden tuleminen kuntaan ja auttaa heitä ottamaan ensiaskeleensa mäntsäläläisinä. Tuo tuleva asukas osaltaan auttaa pitämään kuntamme elinvoimaisena rahoittamalla kuntapalvelujamme ja mahdollistamalla yrityspalvelujemme kehittymisen.

Pirjo Vainio TtM, eMBA, Mäntsälän kokoomuksen kuntavaaliehdokas

Kirjoitus on julkaistu alunperin Mäntsälän Uutisissa 14.1.2021