Viihtyisä asuinympäristö luo kotoisaa fiilistä

Teemme iäkkään läheiseni kanssa kävelyretkiä Mäntsälänjoen ympäristössä. Parin vuoden aikana on ollut mielenkiintoista ja hauskaa seurata, miten joen ympäristön kunnostustyöt etenevät. Meiltä eivät ole jääneet huomaamatta uudet istutukset, väyläurat tai reitin varrelta siivotut risukot. Ilahduttavaa on se, kuinka Veteraanitien kohdalla oleva puistoalue on otettu kaiken ikäisten kuntalaisten käyttöön. Nuoret chillailevat ja grillailevat siellä, lapsiperheet nauttivat hiekkarannasta ja ikäihmiset rollailevat tai seurustelevat muuten vaan. Kokonaisuus yhdistyy hienosti Urheilupuiston alueeseen. Mäntsälänjoen maisemointi ja viherrakentaminen on hyvä esimerkki siitä, miten kunnassamme satsataan ympäristön siisteyteen ja luodaan uudenlaisia virkistysmahdollisuuksia kuntalaisille. Varsinkin puistoalue huokuu yhteisöllisyyttä, sukupolvien kohtaamista ja rauhallisuutta.

Mäntsälän keskustan yleisilmeessä on tapahtunut selkeä muutos viihtyisämpään suuntaan; on katettu tori, kahviloita ja siistit rakennukset. Meillä on turvallinen asuinympäristö, sillä yleiset järjestyshäiriöt näyttäytyvät vähäisinä. Voin myös liikkua keskustan alueella turvallisin mielin. Minusta on tarpeellista kiinnittää huomiota ympäristön viihtyisyyteen, sillä se osaltaan vahvistaa kotikuntatunnetta. Ihmisten kiinnittymisessä kuntaamme vaikuttavat yleinen ilmapiiri ja fiilis, se miltä tuntuu olla mäntsäläläinen. Asuinympäristö merkitsee minulle paljon ja siksi toivon, että edelleen kehitettäisiin ympäristön siisteyttä ja vahvistettaisiin turvallisuuden tilaa.

Kuntamme alueelta löytyy myös erilaisia luontokohteita ulkoilu- ja virkistyskäyttöön. Mielelläni näkisin lisää esteettömien luonto- ja liikuntapolkujen rakentamista lähelle ihmisiä. Asuinalueiden läheisyydessä ne olisivat helposti kaikkien saavutettavissa ja esteettömyydessään ne soveltuisivat myös lastenvaunujen tai apuvälineiden käyttäjille. Pidemmällä aikavälillä näistä muodostuisi polkujen verkosto, jonka liitospintana voisi toimia mahdollisuuksien mukaan vaikkapa upea Mäntsälänjoen väylä. Talvella nuo rakennetut polkupohjat toimisivat osittain latuverkostona. Nämä voisivat hyvinkin vahvistaa Mäntsälä-tunnelmaa ja lisätä hyvinvointia.

Nykyään totean iloisin mielin kysyjälle asuvani Mäntsälässä, sillä kotikuntamme ”paikan hengessä” on tapahtunut positiivinen muutos. Näin ei ollut vielä muutama vuosikymmen sitten kuten sen aikaisessa laulussakin kerrottiin. Parantunut viihtyisyys sitoo minua entisestään kotikuntaani. Mäntsälä merkitseekin minulle tuttua ja turvallista kotia. Tehdään siitä yhdessä hyvä koti myös tuleville sukupolville.

Pirjo Vainio TtM, eMBA, Mäntsälän kokoomuksen kuntavaaliehdokas

Kirjoitus on julkaistu alunperin Mäntsälän Uutisissa 6.2.2021